Vysadila jsem antikoncepci (no.3) - před prvním cyklem

  Našla jsem v konceptech tento rozpracovaný článek a došlo mi, že jsem vlastně nedošla tam, kam jsem měla v plánu dojít. V minulých dílech jsem psala o tom, proč jsem ji brala a proč jsem ji vysadila. A celej tenhle proces měl svý berličky.

  Myslím, že tuhle věc staší shrnout v několika odrážkách.

  BAZÁLNÍ TEPLOMĚR byl první věcí, o které jsem absolutně nepochybovala. Bazální teplotu lze měřit mimo jiné v ústech, což byla metoda, kterou jsem zvolila. Bazální teplota totiž neslouží jen pro otěhotnění, ale také k jeho opaku a obecně ke zjištění, jak že to s tím cyklem máš. Spousta žen si myslí, že má nepravidelnou menstruaci, což jsem si takto vyvrátila i já. Ale o tom jindy.

  Co je podstatné: pravidelným a dlouhodobým zaznamenáváním bazální teploty lze dojít k přesnému datu ovulace, což je výhodné nejen pro "snažilky" a "ovulky", ale také pro všechny ženy, které mají pocit, že si z vás dělá teta Irma dobrý den. Pak prostě víte. O tom, že je dobrý vědět, se asi nemusíme bavit. Osobně jsem zvolila tento teploměr: dlouho jsem si však vystačila
s obyčejným digitálem, nicméně bazální teploměry mají dvě desetinná místa a jsou o dost tišší, což ocení hlavně lidi, kteří s vámi sdílí místnost na spaní.

  Volba správné APLIKACE jde ruku v ruce s teploměrem, není však nutná. Spousta holek si vystačí s brožurou od CENAPu, která je co se informací týče o dost konkrétnější, než internety. Zahrnuje taky tabulku, poměrně nápomocnou, do níž se dají hod-
noty zapisovat. Já po několika vyzkoušených aplikacích zůstala u Ovu View, kteréž doporučuju stáhnout i vám. Z více důvodů jsem ji vyhodnotila jako nejpřesnější. A jak mi posloužila v případě vysazení HAK? No, jednoduše jsem věděla, kdy ji čekat a zda vůbec ovuluju, neboť po HAK je obvyklý anovulační cyklus. A to nechceš.

  Anovulační cyklus bývá prý docela častým důsledkem použití KONTRYHELE. Naštěstí to nebyl můj případ, což jsem díky tep-
loměru věděla. Neužívala jsem kontryhel samotný, ale ve formě kapek Gynex. Teď si tu budu připadat jako Horst Fuchs, ale Gynex od té doby chválím kudy chodím. Mám pocit, že velkou měrou přispěl k tomu, abych se po vysazení nastartovala v rela-
tivním klidu. Pravda, od nasazení HAK jsem změnila ledacos (o čemž je tento článek obecně), ale mám dojem, že nebýt těchto kapek, tak bych nebyla s vysazením tak v cajku, jako v reálu jsem. Gynex seženete v různých zdravotékách a zdravých výživách. Já od doby, co jsem v Praze, zlenivěla a objednávám jej online v téhle lékárně (standardně jej neprodávají) která je deset metrů od mojí školy.

  Začala jsem cvičit JÓGU. Jenom polehku. Existuje systém zvaný hormonální jóga, který si spousta žen chválí, ale jelikož jsou jejich kurzy pro mě jako pro studentku trošku mimo sféru dosažitelnosti, pustila jsem se do standardní hatha jogy (nebo jak já amatérsky říkám "prostě normální jóga"). Koneckonců hormonální jóga z hatha jogy vychází. Takže vyzkoušejte různé ásany podporující tok lymfy a posilující pánevní dno. Nebo jakýkoli jiný cvik na pánevní dno, případně břicho (pilates, Smíškova meto-
da... a nezapomínejme na Kegelovy cviky nabo metodu Ludmily Mojžíšové – když si prohlédnete ásany hormonální jógy
a srovnáte je s Mojžíšové metodou, budete mít trochu déja vu. Že by holky opisovaly?).

  Proti všem bolestem a důsledkům nerovnováhy pomáhá také sledování CYKLIČNOSTI. Byla nebyla jedna moudrá dáma, jež napsala knihu s názvem Cyklická žena. Kniha přináší teorii, že v každé ženě se během jejího cyklu protáčí hned několik arche-
typů. Těmito archetypy se zabývá například i Martina Malinová ve svém dokumentu "Žena, růže, píseň, kost" (ten bohužel není na internetech k sehnání). Žena ve svém životě projde čtyřmi stádii: fází rozverné holčičky, plodné ženy (matky), intuitivní "čarodějky" a umírající stařeny (archetyp smrti). Všechny tyhle fáze si zažíváme každý měsíc a přesně podle jejich rysů se v daných fázích chováme. S tím se dá skvěle pracovat: například pokud si to můžete dovolit a během "mrtvé" (menstruační) fáze uděláte velké kulové, protože na to nemáte sílu a mentální kapacitu, není vůbec nereálné nechat větší část práce na první dvě fáze, kdy máte nejvíc energie. V mrtvé fázi se má naopak odpočívat a dělat jen to, co vám tělo a mysl dovolí. Důležitá věc na tom všem je ta, že toto chování je příznivé i pro vaše zdraví. Respektování přirozeného koloběhu života a svého těla pomůže bolesti ustát. Naopak potlačování přirozených procesů všechno zhorší. Jo, i zobání brufenu. Abych to nějak zaobalila kolem a kolem, mám pocit, že akceptování téhle roviny života mi dost pomohlo.

(Více o cykličnosti si přečtěte zde, ale myslím, že o ní taky napíšu článek zvlášť, potože mám pocit, že tohle téma musím pokrýt do větší šířky.)


  A nakonec musím zmínit svou největší oporu v současnosti (nebo placebo, co já vím), a to je ČAJ, konkrétně ajurvédský čaj APANA (kde ho prodávají zjistíte tady, ale prakticky ho seženete v jakékoli zdravé výživě nebo ethnoshopu). Ten do sebe leju horem spodem už před menstruací a pila jsem ho už po vysazení Gynexu. Dneska při bolestech stačí dát si voraz, dva hrnky a termofor na břicho, aby se mi ulevilo (klepu na dřevo).

Takže to je tak nějak kolem a kolem všechno, co jsem použila a používám. Prášky jsem vysadila více než před rokem a jsem pře-
kvapivě v klidu (zase klepu na dřevo) a čekám, jestli se původní projevy vrátí. Ale jelikož jsem vysadila maso, mléko a začala po-
užívat kalich (což jsou časté kontraindikace změny bolestivosti menstruace), tak doufám, že nic horšího už mě nečeká. A příště vám řeknu, jak to se mnou bylo po vysazení antikoncepce celkově, jak se mi vedlo a co se změnilo.

Komentáře