Elektrické koloběžky v centru Prahy: ne až tak skvělý nápad?


Není to tak dávno, co se do centra Prahy nasadila novinka: kromě kol a aut si můžete nyní půjčovat i elektricky poháněné koloběžky. Je to ale ideální řešení?

Společnosti jako Rekola, Ofo kola nebo Velonet už poskytují svoje služby nějakou dobu. Jejich využívání se stalo již nezbytnou samozřejmostí. Rekolo si lze půjčit v každém větším městě republiky. Ofo se u nás zatím moc neohřálo a jeho support není moc rozšířený. Nicméně pár chytrých hlav přišlo na to, že kategorie sdílených "přemisťovadel" potřebuje trochu krok dopředu. A přišli s koloběžkami.




 Koloběžky jsou dostupné běžně po celé Praze, společnost Lime také nabízí půjčení chytrých kol a elektrokol. Podle všeho jsou trochu víc Ofo a míň Rekolo, neboť Rekola nabízí spíš low cost dopravu na zrenovovaných modelech. Lime má tedy pochopitelně "vymakanější" vozítka, které mimo jiné podporují odemykání na dálku a jsou vybaveny GPS moduly


Koloběžky Lime ale navzdory ušlechtilé myšlence dodat městu něco nového spouští spíš paseku. Jednak rozsévá svá vozítka doslova všude. Jelikož se oproti kolům staví koloběžky volně, není záhadou, jak je možné, že se občas válí po chodnících a parkovištích. Ačkoli je projekt celkově dobrý krok k tomu, jak seznámit lidi s alternativními způsoby cestování a hlavně s alternativními způsoby pohonu automobilů (elektrická auta už takto sdílet lze), elektrické koloběžky v centru Prahy v podstatě jen nahradily jiný nešvar, který se naštěstí podařilo z ulic vymýtit. A to je segway. 



Segway jistě čtenář zná a není nutné jej představovat. Hlavní důvod, proč je zmiňuju, je právě tím, proč segwaye začaly v centru města a parcích vadit. Lidé, kteří je řídili, často turisté, prostě kašlali na pravidla. Segwaye se proháněly po chodnících určených (jak nečekané) chodcům. Občas se někde blokly mezi dvěmi korejskými výpravami u Klementina, zkrátka z toho byl chaos. Jak nepříjemné zjištění, když jsem stejně začala vnímat i elektrické koloběžky; přesně ty, které mě napoprvé tak nadchly.

Řidiči ale také porušují jiná pravidla. Když jsem si koloběžku prohlížela poprvé, tak jsem si všimla nakresleného upozornění, že každý, kdo si koloběžku zapůjčí, by na ní měl mít helmu. Nicméně helmu jsem viděla poprvé na fotografiích, které společnost Lime sdílí na webu pro tisk. Žádný z cestujících, které jsem v centru potkala, přilbu neměl. Zřejmě proto jezdí na chodnících. Dále je také porušováno pravidlo o řízení určitých vozů určitými lidmi. Elektrickou koloběžku zkrátka dítě, potažmo nedospělý člověk řídit nesmí. V některých zemích dokonce ukládá Lime povinnost řidičského průkazu.

Jsem tudíž k budoucnosti sharování elektrických koloběžek v této podobě skeptická. Byla bych samozřejmě ráda, kdyby existovala možnost využívat je dál, ale i zde zkrátka visí Damoklův meč, jako je tomu ostatně i v jiných osvětových záležitostech: pokud lidé nebudou chtít něco změnit a přizpůsobit se pravidlům bezpečnosti (!!!), tak se musí smířit s tím, že některé služby a výhody poskytovány nebudou. A to by byla velká škoda.



Co si o tomto projektu myslíte vy? Napište mi do komentářů. 
Můj obsah můžete sledovat na Facebooku nebo na Bloglovin.

Komentáře